Tuomiokirkkosilta


Suomalainen kulttuurimaisema kauneimmillaan

 
Tuomiokirkkosillalla kuulee päivässä monta kirosanaa ja näkee useita kiperiä tilanteita. Tuskin keisarin luottoarkkitehti Carl Ludvig Engel osasi aavistaa, millainen vilkas liikenne myöhemmin päivittäin soljuisi Tuomiokirkkosillan yli.

kirkkosilta2

 


Vaikka alkuperäinen silta on rakennettu kokonaan uudestaan ja myöhemmin vielä sitäkin on levennetty, on Tuomiokirkkosilta auttamatta liian ahdas. Jo pelkästään kahden yliopiston tuhannet opiskelijat pyörineen ruuhkauttavat Turun vilkkaimman Aurajoen ylityspaikan. Ahdasta on, vaikka fillaristeille on omat pyörätiet. Parempi kuitenkin näin, sillä ennen uudistusta pyöräilijät saivat puikkelehtia autojen seassa kamikaze-tyyliin. Vielä, kun jalankulkijatkin oppisivat käyttämään pelkästään omaa väyläänsä.

Pitkään odotettu Tuomaansillan valmistuminen ylemmäs yläjuoksulle 1990-luvun lopussa helpotti kummasti. Samalla autoliikenne saatiin poistettua Tuomiokirkon edustalta.

Turun palon jälkeen kaupunkilaisilla oli iso ongelma: miten päästä joen toiselle puolelle. Tuli oli tuhonnut vanhan puusillan. Engel sai tehtäväksi suunnitella uuden. Niinpä arkkitehti päätti piirtää saman tien kolme uutta siltaa. Niistä Aurasilta ja Tuomiokirkkosilta valmistuivat lähes samanaikaisesti. Martinsilta toteutui vasta yli sata vuotta myöhemmin.




kirkkosilta1

Engelin aikainen puusilta kävi pian ahtaaksi. Se sai väistyä. Tilalle rakennettiin uusi kaksikaistainen teräsrakenteinen silta vuonna 1899. Eipä siitäkään tullut lopullista ratkaisua yhä vilkastuvalle liikenteelle. 1950-luvulla siltaa levennettiin kaista kerrallaan. Sillan ulkonäkö ei juurikaan muuttunut. Vanhoista valokuvista on vaikea erottaa, mikä on vanha, mikä on uusi silta. Vuonna 2003 yksi sillan kuudesta kaistasta varattiin pyörä- ja jalankulkutieksi.

Eräs lapsuusajan kesäinen yksityiskohta puuttuu Aurajoesta. Jokea reunustavat venetolpat ovat kadonneet. Kaupungin arkkitehdin Erik Bryggmanin ideoimana Aurajokeen juntattiin veneiden kiinnityspaikat suoraan riviin. Sininen väri kopioitiin Venetsian gondolipaaluista. Myöhemmin ilkivallan johdosta veneenomistajat veivät huviveneensä muualle. Nyt Martinsillan ja Teatterisillan väliin on jälleen ilmaantunut kesäisin muutama tuttu sininen venetolppa ja ilmeisen kattavan venevakuutuksen omaavia paatinomistajia.