Automuseon nostalginen tunnelma

Lehmät ja siat ovat saaneet väistyä

 

Mikä intohimo! Kun astuu Espoon Automuseon kynnyksen yli aistii heti, miten vanhojen autojen harrastamisesta voi tulla intomielinen elämäntapa. Kehä Kolmosen lähellä sijaitsevan Pakankylän kartanon vanha graniittinen navetta on täyttynyt nostalgisista menopeleistä. Lehmät ja siat ovat saaneet väistyä. Autot ovat tulleet tilalle.

 

automuseo1

- Espoon Automuseossa on esillä yli sata autoa ja saman verran moottoripyöriä, mopoja ja polkupyöriä. Automuseomme on Suomen vanhin edelleen toimiva ja eräs suurimmista, kertoo Jussi Muotiala, joka on yksi Espoon Automuseo-yhdistyksen jäsenistä.


Ikäihmisten harrastus


Pajankylä sijaitsee keskellä idyllistä maaseutua, vaikka täällä ollaan ruuhkasuomessa. Bodom-järven ympäri kiertävä maisematie vie perille, kunhan malttaa seurata tienvarsiopasteita. Automuseon kivinavetta sijaitsee aivan tien reunassa. Kun näkee navetan eteen parkkeeratut vanhat armeijan kuorma-autot, tietää saapuneensa perille.

- Suurin osa harrastajista on jo vanhoja ukkoja. Nuoria ei tahdo saada mukaan yhdistystoimintaan. Osa vanhoista autoista on siirtynyt perikunnille, jotka yrittävät myydä niitä turhankin kalliilla. Tosin latolöytöjäkään ei juuri enää tule ilmi, kertoo Jussi Muotiala

Kaikki sai alkunsa 1970-luvulla. Vanhoihin autoihin hurahtanut Rafael Huhta löysi Espoosta kokoelmilleen sopivan paikan idyllisestä maalaismaisemasta. Kartanon kivinavetta oli hyvässä kunnossa. Ahkerasti ehostamalla tilat saatiin muutettua automuseota varten. Huhta oli kerännyt komean Saab-kokoelman. Se oli hyvä alku Espoon Automuseon kokoelmille. Myöhemmin Huhtan Saabit siirtyivät Uudenkaupungin automuseoon.

automuseo2

Perheet pääosassa


Espoon Automuseossa kannattaa vierailla, vaikka ei autoista olisi järin kiinnostunut. Vanhat ajopelit herättävät kuitenkin monissa nostalgisia lapsuusajan muistoja. Vanhimmat autot ovat 1900-luvun alkuvuosilta. Tutuimpia lienevät 1960-ja -70 -lukujen perheautot.

- Meillä käy paljon perheellisiä. Monelle ei ehkä ole tärkeintä nähdä museon harvinaisempia viimevuosisadan alun ”kantti kertaa kantti -autoja”. Suurin elämys on, kun näkee oman lapsuusajan menopelin, siis sellaisen, mikä oli isoisälläkin. Vierailijoita käy kesäisin muutama tuhat, joten pääsylipputuloilla ei tätä hommaa pyöritetä. Talkootyö on voimissaan, kertoo Jussi Muotila.

Legendaariset itäautot muodostavat jo yksinään mielenkiintoisen osaston. Alkuvuosina museossa järjestettiin Berliinin muurin murtumisen kunniaksi Trabant-näyttely. Mukana on tietysti myös amerikkalaisia dollarihymyjä. Kääpiöautoista esillä on vuoden 1960 kolmipyöräinen Messerschmitt ja edestä aukeava BMW. Moni museon autoista on yhä ajokelpoisia. Osa autoista vuokrataan hääjuhliin.

automuseo3

Espoon Automuseon eräs koomisimmista esineistä on autokoulussa käytetty ajo-opetukseen tarkoitettu simulaattori 1960-luvulta.

Autoja on kertynyt vuosikymmenien aikana niin paljon, että kaksikerroksinen kivinavetta alkaa olla täynnä. Useimmat autot ovat yhdistyksen jäsenten omistuksessa.

- Onhan tämä jonkun mielestä romuvarasto, mutta itseäni tämä tunnelma viehättää, tunnustaa Jussi Muotiala.

Muutoksen tuulet puhaltavat vanhojen autojenkin kunnostuksessa.

- Moneen kertaan kunnostetut autot ovat usein halvempia kuin alkuperäiskunnossa olevat autot. Esimerkiksi tämä Kuplavolkkari vuodelta 1949 on lähes alkuperäisessä kunnossa. Tätä ei ole edes maalattu kertaakaan, silti tällä ajettiin pitkään. Autossa on vielä mekaaniset jarrutkin, kertoo Jussi Muotiala.


Äitienpäivän rompetori on suosittu


Autojen lisäksi kokoelmiin on kerätty autojulisteita, työkaluja ja erilaista kodin esineistöä vanhoista radioista poljettaviin ompelukoneisiin. Nähtävää on siksi paljon, että navetan toinenkin kerros on käytössä. Ajoneuvo- ja teemanäyttelyt vaihtuvat vuosittain.

- Viimeksi meillä oli näyttely Tunturin tuotteita Turusta. Nähtävänä oli polkupyöriä ja mopoja 1920-luvulta asti, kertoo Jussi Muotiala.

Pakankylän navetassa järjestetään myös suosittuja rompetoreja alan harrastajille. Äitienpäivän rompetori-tapahtumasta on tullut jo perinne.

 

Espoon Automuseo


Osoite
: Bodomintie 35, Espoo.

Avoinna: Pääsiäisestä myöhään syksyyn viikonloppuisin. Kesäkuukausien aikana ti-su 11-17 (ke 19).

Sisäänpääsy: Aikuiset 6 €, lapset 3 €.

www.espoonautomuseo.com

automuseo4

Lisää kotimaisia automuseoita

Suomessa on useita automuseoita. Useimmat niistä on yksityisten ihmisten tai yhdistysten ylläpitämiä. Kokoelmat ovat kertyneet vuosien saatossa. Monet mobilistit kuuluvat Suomen Ajoneuvohistorialliseen keskusliittoon (SAHK). Liiton omistama Suomen Harrasteajoneuvo Oy julkaisee Automobiili-lehteä, joka on tarkoitettu kaikille vanhoista ajoneuvoista kiinnostuneille. SAHK:n internetsivuilta (www.sahk.fi) monien kotimaisten automuseoiden yhteystiedot.


Kangasala / Mobilia


Eräs tunnetuimmista automuseopaikkakunnista on Kangasala. Mobilia (www.mobilia.fi) syntyi
Vehoniemen Automuseon, Suomen Sotilas- ja erikoisajoneuvohistoriallinen museon ja Tiemuseon yhdistyessä. Mobilia on avoinna ympäri vuoden.


Uudenkaupungin automuseo

Museo kuuluu Suomen suosituimpiin. Kokoelmiin kuuluu yli sata autoa, useita mopoja ja moottoripyöriä. Merkkivalikoima on laaja, mutta Saab on laajasti esillä. Kunniapaikalla on Suomen ensimmäinen auto. Vuoden 2014 näyttely esittelee uusimman ”uuskaupunkilaisen” auton, Mercedes-Benzin, historiaa. Uudenkaupungin automuseo on avoinna ympäri vuoden.

www.uusikaupunki.fi


Suomen Ajoneuvohistorialliseen keskusliitto (SAHK)

www.sahk.fi