Lähde ryhmämatkalle

Näet ja koet enemmän

 

Miksi ahertaa opaskirjojen kimpussa, hakea epätoivoisesti yöpymispaikkaa, eksyä vieraassa kohteessa tai syödä huonossa ravintolassa? Räätälöidyllä ryhmämatkalla kaikki on vaivatonta ja turvallista.

Ryh1


 

Valmiilla ryhmämatkalla tarkoitetaan matkaa, jossa vastuullinen matkajärjestäjä suunnittelee loman alusta loppuun asti majoituksineen, ruokailuineen ja retkiohjelmineen. Yleensä matkaan liittyy puolihoito eli hintaan kuuluu aamupalan lisäksi ruokailu kerran päivässä.

Tyypillinen ryhmämatkalainen on keski-ikäinen pariskunta. Myös eläkeläiset ovat hyvin edustettuina. Lapsiperheitä ja nuoria kohtaa harvemmin. Yhteistä kaikille on halu päästä vaivattomasti lomalle. Ei tarvitse kuin olla oikeaa aikaan lähtöpaikassa, loput hoidetaan matkanjärjestäjän toimesta.

Ryhmämatkalle osallistuva voi olla sosiaalinen tai omissa oloissaan viihtyvä. Kaikkien tulee kuitenkin ottaa huomioon muutkin matkalaiset. Sooloiluluun ei ole mahdollisuutta. Ryhmällä on yhteinen aikataulu ja sitä tulee noudattaa. Usein hän, joka saapuu bussiin jo ensimmäisellä taukopaikalla myöhässä, on yleensä jatkossakin viimeinen. Tosin suomalaiset ovat lähes poikkeuksetta ajoissa. Sovittuna aikana tulevat pahoittelevat ”myöhästymistään”.


Kielitaidotonkaan ei murehdi turhista


Useimmat ryhmämatkalaiset ovat sellaisia, jotka ovat olleet aikaisemmin vastaavilla matkoilla. He saattavat tehdä omatoimimatkoja, mutta haluavat välillä päästä helpommalla. Osa on kielitaidottomia, joten ryhmämatka on heille turvallinen vaihtoehto. Ei tarvitse murehtia majoituksesta eikä ruokailusta.

Valmismatkojen ohjelma on rakennettu tietylle kohderyhmälle. Painopiste voi olla esimerkiksi luonnossa patikoimisessa. Koska ryhmämatkalla joudutaan aina kävelemään hitaimman mukaan, tulee jokaisen matkalle lähtijän arvioida oma fyysinen kunto oikein. Jos matkaohjelmassa on esimerkiksi nousu portaita pitkin korkealle, on huonojalkaisen järkevää jäädä alas odottamaan muiden paluuta. On tärkeää tuntea omat rajansa.

Omista rahoistaan ja tärkeistä papereistaan tulee pitää erityistä huolta, sillä esimerkiksi passin katoaminen vaikeuttaa myös muiden matkan etenemistä. Eniten taskuvarkauksia ja muita kommelluksia tapahtuu matkan viimeisenä päivänä, kun tarkkaavaisuus herpaantuu kotimatkan lähestyessä. Sairastapauksia varten on tärkeää, että matkavakuutus on kunnossa.



Porukassa on mukavampaa

Ryhmämatkalle osallistuu toisilleen tuntemattomia ihmisiä eri puolilta Suomea. Ryhmät ovat yleensä varsin homogeenisia, mutta pidemmillä matkoilla ryhmien välinen erilaisuus tulee esiin. Toisilla ryhmillä yhteishenki kasvaa päivä päivältä. Nauru raikaa bussissa. Toisissa ryhmissä asiakkaat seurustelevat vain vähän toistensa kanssa. Riidat ovat harvinaisia. Erittäin harvoin edes avioparit innostuvat kinaamaan. Ryhmämatkoilla ei juurikaan tapaa alkoholiongelmaisia.

Ryhmädynamiikkaan kuuluu erilaisten ihmispersoonien esiintyminen. Pian huomaa, kuka on ryhmän huuliveikko, kuka besserwisser, kuka seurustelee kaikkien kanssa, kuka pysyy omissa oloissaan tai kuka lörpöttää koko ajan kuljettajan selän takana. Ryhmämatkoille eksyy harvoin rutisijoita, mutta kun tämä riidankylväjä istuu bussissa, sen saa huomata oppaan ohella muutkin matkalaiset. Heille vakio-ongelma on vääränlainen ruoka tai vääränmallinen tyyny.

Jos noudattaa erikoisruokavaliota, tulee siitä informoida matkanjärjestäjää hyvissä ajoin. Matkalla yhteisruokailun yhteydessä yllättävät erikoistoivomukset ovat hankalampi toteuttaa. Ulkomailla kasvisruokavalio ei tuota ongelmia, mutta esimerkiksi laktoosi-intoleranssi tai gluteiiniton ruokavalio voi olla tuntematon asia.

Ryh2


 

Hyvä opas kruunaa matkan


Matkanjohtaja tai opas on valmismatkan tärkeä tekijä. Mitä iäkkäämpi opas, sitä kokeneempi hän yleensä on. Elämänkokemuksen myötä siunaantuu parempi yleissivistys. Kiertomatkojen oppaalta vaaditaan huomattavasti enemmän kuin etelän rantalomakohteiden oppailta. Hyvä opas on sosiaalinen, avulias ja tasapuolinen, mutta ennen kaikkea hänen tiedollinen antinsa tulee olla hyvä. Hänen ei tarvitse olla tietosanakirj”, mutta sujuvasanaista ja johdonmukaista opasta on miellyttävä kuunnella. Hän ei pelkästään luettele ulkoa opeteltuja asioita, vaan osaa kertoa myös syy-seuraus-suhteita. Taito puhua mikrofoniin tulee opetella. Ripaus huumoria ei ole pahitteeksi.

Oppaan ohella kuljettajan merkitys on ensiarvoisen tärkeä. Lähes poikkeuksetta kaikki ulkomaiden tilausajokuljettajat ovat rauhallisia ammattilaisia. He ovat sisäistäneet palveluroolinsa ja tulevat toimeen vieraissa kulttuureissa sekä asiakkaiden kanssa. Tosin joskus kohtaa kuljettajan, jolla on pakonomainen tarve puhua alituisesti mikrofoniin.


Valmismatkalla Portugalia kiertämässä


Oppaamme Liisa, hänen hymynsä ja matkajärjestäjän kyltti toivottavat ryhmämme tervetulleeksi Lissabonin lentokentällä. Vielä hetki sitten Suomessa satoi räntää, mutta nyt aurinko paistaa ja lämpöä on yli 20 astetta. Edessämme on mielenkiintoinen yhdeksän päivän kiertomatka Pohjois-Portugalissa.

Ryhmämme koko on sopiva, 25 henkilöä. Moni matkanjärjestäjä myy ahneuksissaan bussin täyteen. Kun ryhmäkoko kasvaa liian suureksi, se hidastaa aikatauluja ja tekee opastuksenkin vaikeaksi. Tällä kertaa asiakkaita on eri puolilta Suomea: Sjöblomit Pietarsaaresta, Mäkiset Helsingistä, Laihot Salosta, Nikkaset Kouvolasta. Ikähaarukkaan mahtuu 40-80-vuotiaita. Ilmastoitu bussimme on ensiluokkainen. Nappisilmäinen portugalilainen kuljettaja Nuno on kohtelias ja ystävällinen.

Matkaohjelmamme vaikuttaa monipuoliselta. Hyvän valmismatkan etuna on mahdollisuus nähdä ja kokea paljon lyhyessäkin ajassa. Kiirettä ei tarvitse pitää, sillä oppaan johdolla liikkuminen paikasta toiseen sujuu joustavasti. Yksinkertaista. Riittää, kun seuraa porukan mukana.

Matkanjärjestäjämme on suunnitellut reittimme hyvin, sillä yhdeksän päivän aikana yövymme vain kolmessa eri hotellissa. Kiertomatkoille tyypillinen pakkaaminen ja purkaminen on minimoitu. Päivittäiset ajomatkamme ovat sopivia. Välillä ajetaan pidempi matka, välillä viihdytään useampi päivä samassa paikassa.

Valmismatkoilla kannattaa panostaa hotelliin, etenkin sen sijaintiin. Luksusta ei tarvita, kolmen tähden hotellit ovat riittäviä. Kiertomatkamme kaikki viihtyisät hotellit sijaitsevat ydinkeskustassa, joten vapaa-ajalla on helppo lähteä shoppailemaan tai istumaan iltaa. Valmismatkoilla yövytään usein hotelleissa, joissa omatoimisesti matkatessa ei ehkä olisi varaa yöpyä.

Ryh3

Ruokailu on tärkeä osa lomailua. On mukava istua valmiiseen pöytään ja syödä kerran päivässä pitkän kaavan mukaan. Samalla on helppo tutustua muihin matkalaisiin. Eilen ankkaa, tänään savustettua kalaa, huomenna possua. Jälkiruokapöytä notkuu herkuista. Tosin niiden suomeksi käännetyt hauskat nimet, Lentävä läski ja Kamelin kuola hiukan arveluttavat. Vinho Verde -viini saa posket mukavasti punottamaan ja jutun luistamaan. Pyynnöstämme tarjoilija tuo lisää raikasta paikallista valkoviiniä pöytään. Tuntemattomista matkakumppaneista tulee nopeasti ystäviä. Ruokailutapahtuma yhdistää porukan nopeasti.

Valmismatkamme on tarkkaan suunniteltu. Jokainen pysähdys on mietitty etukäteen. Poikkeamme oppaamme johdolla paikkoihin, joihin ei edes omatoimisesti löytäisi. Kaikkia oppaan kertomia yksityiskohtia ei voi tietenkään jälkeenpäin muistaa. Mutta valmismatkakin on aina lomamatka, joten tunnelma ja yleisvaikutelma ovat tärkeimmät.

Yhdeksän matkapäivän jälkeen olen oppinut jo suuriman osan ryhmästämme nimeltä. Kaikilla on tunne, että olemme olleet yhdessä pidempäänkin. Olen nähnyt ja kokenut niin paljon, että hyvin toteutettu valmismatka antaa rahoilleni vastinetta. Asiakas on aina tyytyväinen, kun hän tuntee saaneensa enemmän kuin, mitä osasi odottaa. Kokenut matkanjärjestäjä suunnittelee kiertomatkan lopuksi jotain erityistä. Niin tälläkin kertaa. Saamme nauttia ruhtinaallisen illallisen lissabonilaisessa fadoravintolassa.


Hyvän valmismatkan ainekset

1. Monipuolinen matkaohjelma

2. Osaava opas

3. Ei kiireen tuntua

4. Ei liian pitkiä päivittäisiä ajomatkoja

5. Siistit hotellit, jotka sijaitsevat keskeisellä paikalla

6. Ammattitaitoinen kuljettaja

7. Vapaa-aikaa ostoksille ym.

8. Vaihteleva menu

9. Mukava ryhmähenki

10. Asiakas kokee saaneensa enemmän kuin odotti