Golden Gate



Kuuluisa silta on San Franciscon maamerkki

 

Sen tunnistaa jokainen. Myös sellainen, joka ei ole koskaan edes nähnyt sitä paikan päällä. San Franciscon Golden Gate ei ole ollut enää vuosiin jänneväliltään maailman pisin silta, mutta se on silti eräs tunnetuimmista.

G1

Se on esiintynyt useissa menetyselokuvissakin. Moni muistaa, miten Roger Mooren tähdittämässä James Bond -filmissä kampaillaan Golden Gaten jylhissä maisemissa.

Maailman kauneimmaksi sillaksi tituleerattu Golden Gate on ikuistettu miljoonien matkailijoiden ottamiin valokuviin. Kuten kuvissa, niin myös luonnossa, sillan yleisilme vaihtelee alituisesti. Aamuauringossa se näyttää aivan erilaiselta kuin auringon laskiessa. Vaihtelevien säiden ansiosta Golden Gate saattaa kadota kokonaan usvan peittoon. Yön pimeydessä köysisilta muodostaa mystisen valonauhan tummaa taivasta vasten.

Suurista silloista on tullut kaikkialla maailmassa suosittuja nähtävyyksiä ja maamerkkejä. Golden Gate yhdistetään Kaliforniassa sijaitsevaan San Franciscoon yhtä kiinteästi kuin Eiffelin torni Pariisiin. Sillasta on tullut San Franciscon symboli.



Silta uhmaa luonnonvoimia


Vaikka monet sillat ovat esteettisiä rakennelmia, ovat ne ennen kaikkea insinööritaidon luomuksia. On hämmästyttävää, miten jo vuosikymmeniä sitten osattiin rakentaa luonnonvoimia pilkkaavia rakennelmia. Golden Gaten kohdalla oli voitettava useita esteitä. Monet uskoivat, että San Franciscon Golden Gate -salmen ylittävän sillan rakentaminen olisi mahdotonta.

Ennen siltaa lautta oli ainoa mahdollisuus päästä lahden toiselle puolelle. Otaksuttiin, että alueella puhaltava kova tuuli ja poikkeuksellisen voimakkaat merivirrat olisivat estäneet sillan rakentamisen. Sen valmistuminen katsottiin kuitenkin tarpeelliseksi San Franciscon laajentumisen turvaamiseksi.

Kuten muuallakin Golden Gaten rakentaminen oli tärkeä lamakauden työllistämisprojekti. Eri puolille maailmaa valmistui moottoriteitä, siltoja ja tunneleita pahimpina lamavuosina 1930-luvulla. Golden Gaten rakentaminen aloitettiin vuonna 1933 ja se saatiin valmiiksi jo runsas neljä vuotta myöhemmin. Huolimatta pilkkanimestään ”Bridge that could not be built” (Silta, jota ei voida rakentaa), se on juostavan rakenteensa ansiosta kestänyt mainiosti jopa San Franciscon maanjäristyksissä.




G2




Pisimmät sillat ovat nykyisin Aasiassa


Valmistuessaan Golden Gate oli jänneväliltään maailman pisin silta. Se sai pitää tittelinsä vuoteen 1964, kunnes New Yorkiin valmistui Brooklynin ja Staten Islandin välinen Verrazano-Narrows’n riippusilta. 1990-luvulta lähtien maailman pisimpiä siltoja on rakennettu Aasiaan. Kärkipaikkaa pitää nykyisin Japanin Akashi-Kaikyon riippusilta (1991 metriä). Maailman pisimmät siltarakennelmat pengerryksineen ovatkin jo useita kilometrejä pitkiä. Kiinassa on rakenteilla Hongkongin ja Macaon välille lähes 50 kilometriä pitkä siltarakennelma. 35 kilometriä sillasta kulkee meren yllä.

Golden Gate -sillan väri on tärkeä osa sen ilmettä. Jotkut mieltävät värin punaiseksi, toiset ruosteenruskeaksi. Virallisesti väri määritellään nimellä ”international orange”. Vaikka silta useasti näyttääkin punaiselta, on se todellisuudessa oranssinvärinen. Värin valintaa perusteltiin aikoinaan ympäristön sopivaksi. Se erottuu hyvin myös sumussa.

Golden Gaten kokonaispituus on yli kaksi kilometriä ja keskijänteen pituus on 1280 metriä. Sillan molemmissa päissä kohoavat 225 metriä korkeat tornit olivat valmistuessaan maailman korkeimmat. Sillan rakenteissa on käytetty sormen paksuista vaijeria yli 100 000 kilometriä eli sitä riittäisi lähes kolme kertaa maapallon ympäri! Kahden kevyen liikenteen kaistan ohella ajokaistoja on kuusi molempiin suuntiin. Ruuhka-aikoina osa kaistojen suunnasta muutetaan liikenteen mukaan.


Itsemurhaajien suosiossa


Sillan yli voi kävellä. Siellä täällä on erikoisia puhelemia, joista on suora yhteys tukikeskukseen. Näiden avulla pyritään vähentämään jo heti sillan valmistumisen jälkeen syntynyttä ilmiötä: itsemurhaa yrittävät ovat käyttäneet siltaa surullisen useasti. Pudotus 67 metrin korkeudesta 120 kilometrin tuntivauhdilla veteen merkitsee lähes varmaa kuolemaa. Yli tuhat ihmistä on onnistunut jo hyppäämään sillalta. Erityinen siltapartio tarkkaileekin sillalle tulevia kävelijöitä. Itsemurhien vuoksi Golden Gate suljetaan kävelijöiltä öiseen aikaan.

G3


 

Iso-Beltin silta on eräs maailman pisimmistä


Vaikka Tanskan Iso-Beltin komea silta on rakennettu salmen kapeimmalle kohdalle, kertyy sille pituutta lähes 14 kilometriä. Siltaa rakennettiin 12 vuotta valmistuen vuonna 1998. Nykyisin sitä pitkin voi porhaltaa kymmenessä minuutissa Själlannin saarelta Fyn-saarelle. Maksullinen silta on avoinna läpi vuorokauden. Henkilöauton hinta on noin 30 euroa. Maksu tapahtuu Själlannin puoleisessa päässä. Maksuvälineeksi käy käteinen tai luottokortti.

Iso-Beltin sillan mittasuhteet ovat vaikuttavat. Se muodostuu kahdesta osasta: itäinen Østbro (7 km) ja läntinen Westbro (6,8 km). Näiden välissä on keinotekoinen Sprogøn saari. Østbro on komeampi, sillä riippusillan pilarit kohoavat 254 metrin korkeuteen. Jänneväli on kolme kilometriä. Sillankansi on korkeimmillaan 65 metriä merenpinnasta. Vaijerinipun paksuus on 85 senttiä ja niiden yhteenlaskettu pituus yltäisi kolme kertaa maapallon ympäri. Valmistuessaan silta oli maailman suurin riippusilta.

Junat kulkevat idän puolella maan alla kahdeksan kilometrin matkan lähes 80 metrin syvyydessä. Kiskot nousevat maanpinnalle Sprogøn saaren kohdalla ja jatkavat Fynin puolelle rinnan nelikaistaisen moottoritien kanssa.

G4


Juutinrauman silta yhdistää kaksi kaupunkia


Juutinrauman sillan taloudellinen merkitys on suuri, sillä se yhdistää kaksi isoa metropolialuetta toisiinsa, Kööpenhaminan ja Malmön. Silta avattiin vuonna 2000. Sen jälkeen on voinut parissakymmenessä minuutissa siirtyä Ruotsista Tanskaan. Sillan käyttö on maksullista. Vaikka ei aikoisi ylittää Juutinrauman siltaa (Öresundsbron), kannattaa sitä käydä ihailemassa ajamalla Malmön Ribersborgin rannalle. Sieltä avautuu esteetön näkymä Tanskan puolelle asti.

Juutinrauman sillan pituus on 7 845 metriä ja jänneväli on lähes puolikilometriä. Tornit yltävät 204 metrin korkeuteen. Sillan ylemmällä kannella kulkee nelikaistainen moottoritie ja alemmalla tasolla kaksiraiteinen rautatie. Kahden maan yhdistävän rakennelman kokonaispituus tunneliosuuksineen on 16 kilometriä. Tanskan puolella on neljän kilometrin pituinen tunneli, jossa moottoritie ja junarata kulkevat samalla tasolla. Keskellä salmea on tekosaari, jossa tunneliosuus päättyy. Täällä moottoritie ja junarata siirtyvät eri tasoille.

Perinteine tapa ylittää Juutinrauma on siirtyä autolautalla Helsingborgista Helsingøriin. Juutinrauman siltamaksu on nykyisin samaa suuruusluokkaa kuin lauttayhteyksillä. Normaali kokoinen (alle 6 m) henkilöauto maksaa noin 40 euroa. Maksuvälineeksi käy käteinen tai luottokortti.

G5