Matkailijan maanalainen


Metro säästää aikaa ja voimia

 
Siinä missä vuonna 1982 valmistunut Helsingin metro on eräs Euroopan uusimmista, on Lontoon metro maailman vanhin maanalainen. Jälkimmäinen avattiin jo vuonna 1863. Lontoon metrosta tuli nopeasti esikuva muille. Metro mahdollistaa korkeimman matkustajakapasiteetin ja nopeimman tavan siirtyä paikasta toiseen. 

me1

Vaikka maisemien ihailu jää vähemmälle, kannattaa turistinkin opetella paikallisen metron käyttö. Näin säästää aikaa ja voimia. Suurkaupungeissa välimatkat ovat pitkiä.

Lontoon ensimmäisellä metrolinjalla liikennöitiin höyryjunalla. Berliiniläinen keksijä Werner von Siemens esitteli ensimmäisen sähköveturinsa vuonna 1879. Saksassa epäilijöitä oli kuitenkin enemmän kuin kiinnostuneita. Vasta, kun Lontoon metro sähköistettiin vuonna 1890, alkoi uuden liikennevälineen menetystarina.

Kun Siemensillä oli vaikeuksia saada Saksassa hyväksyntää idealleen, hän rakennutti Manner-Euroopan ensimmäisen metrolinjan Budapestiin vuonna 1896. Tämän jälkeen metrolinjoja ryhdyttiin suunnittelemaan moneen kaupunkiin. Pariisin metro avattiin vuonna 1900. Werner von Siemensin jo kuoltua Berliini sai ensimmäisen metrolinjansa vuonna 1902. Ensimmäisen maailmansodan päättymisen jälkeen metro oli rakennettu Euroopassa myös Hampuriin ja Glasgowiin.

Jenkeissä kohoratoja

Pohjois-Amerikassa päädyttiin rakentaa metrorata kustannussyistä katuverkoston yläpuolelle. Niin sanottu kohorata avattiin ensimmäisenä Chicagoon vuonna 1892. Boston oli seuraava. New Yorkin metro avasi ovensa vuonna 1904. Osa Yhdysvaltain kohoradoista on yhä käytössä. Etelä-Amerikan ensimmäinen metro valmistui Argentiinan Buenos Airesiin vuonna 1907.

me2

Melko pian kohoratojen rakentamisen jälkeen Yhdysvalloissakin uudet linjat sijoitettiin maan alle, tosin vain aivan kadun alle. Radan paikalle kaivettiin ensin kuoppa tunnelia varten. Sen päälle rakennettiin katu uudestaan. Liukuportaiden yleistyessä myös Yhdysvalloissa radat sijoitettiin yhä syvemmälle.

Maailmasotien välisenä aikana Euroopassa avattiin vain kolme uutta metroverkkoa: Madridissa vuonna 1919, Barcelonassa vuonna 1924 ja Moskovassa vuonna 1935. Aasian ensimmäinen metro valmistui Tokioon vuonna 1927.

Suurin osa suurkaupunkien metroverkoista on rakennettu toisen maailmansodan jälkeen. Sitä ennen avattuja metroverkkoja on myös laajennettu. Pariisin viimeisin metrolinja on täysin automatisoitu eli siinä ei käytettä lainkaan kuljettajaa. Nykyisin metroverkosto on lähes 150 kaupungissa.

Näin käytät metroa

Kun on oppinut käyttämään yhtä, osaa liikkua muissakin metroissa. Linjat merkitään selkeästi numeroin ja värein. Lontoossa jokaisella linjalla on nimi. Pariisin metrossa suunnistetaan linjan numeron ja värin ohella pääteaseman mukaan. Kieltä taitamattoman ei tarvitse opetella kuin kolme sanaa paikallisella kielellä: Ulos, Sisään ja Vaihto. Matkan edistymistä voi seurata vaunun sisällä olevasta linjakartasta. Suurissa matkailukaupungeissa, kuten Moskovassa ja Pietarissa, kyrillisten opasteiden oheen on viime vuosina lisätty tutuin länsimaisin kirjaimin kirjoitettuja opasteita.

Metrolippu ostetaan etukäteen. Matkailijan kannattaa ostaa useampi tiketti kerralla. Myytävänä on myös useamman päivän voimassa olevia lippuja. Metroliput ovat yleensä melko edullisia, joten ei haittaa, vaikka joku lippu jää käyttämättä.

Jos matkustaa ruuhka-aikana, kannattaa varautua valtaviin ihmismassoihin. Suurkaupungeissa maanalainen kuljettaa päivittäin miljoonia ihmisiä. Tokiossa turvaudutaan jopa sisääntyöntäjiin. Jos jää pois väärällä asemalla, ei pidä hermostua. Seuraava juna tulee muutaman minuutin päästä. Lippu on voimassa kunhan ei poistu maanpinnalle. Vaikka metro on nopein tapa liikkua, joutuu maan alla usein talsimaan tunneleissa pitkiäkin matkoja.

Ruuhkaiset metroasemat ovat taskuvarkaiden suosiossa. Kun asemalla kaiuttimista varoitetaan taskuvarkaista ei kannatta samanaikaisesti kopeloida lompakkoaan. Näin tehdessään varas tietää, missä pidät arvotavaroitasi. Yleensä pitkäkyntinen iskee juuri siinä vaiheessa, kun olet astumassa vaunuun. Hetkessä sulkeutuvat ovet takaavat, että varas pääsee karkuun.

me3

Lontoon metro


Lontoolaiset ovat ylpeitä metrostaan (underground, tube), onhan se maailman vanhin. Toisaalta aika on tehnyt tehtävänsä, sillä paikoitellen rata on huonossa kunnossa ja osa vaunuista on vanhanaikaisia. Junien myöhästely ei ole mitenkään poikkeuksellista. Metrolinjoja on yhteensä kaksitoista, joista uusin, itä-länsi-suunnassa kulkevan Jubilee-linjan uudet asemat ovat arkkitehtonisesti kiinnostavia.

Lontoossa otettiin ensimmäisenä käyttöön reittikartta, joihin merkityt asemat eivät vastaa tarkalleen maanpäällistä sijaintia. Karttaan merkit linjat kulkevat vaaka- ja pystysuoraan tai 45 asteen kulmassa. Myös muissa kaupungeissa on otettu mallia Lontoon metrokartasta.

Budapestin metro

Manner-Euroopan ensimmäinen metro Budapestissa tarjoaa yhä elämyksen vuosikymmenien takaa. Vuonna 1896 avattu viisi kilometriä pitkä Földalatti-metro (M1) on asemineen säilytetty alkuperäisessä asussaan. Linja kulkee aivan kadun alla Vörösmartyn ja Széchenyi fürdön välillä.

Budapestin metroverkkoa laajennettiin vasta kylmän sodan aikana yhteistyössä neuvostoasiantuntijoiden kanssa. Syvälle maan alle rakennettu metro tarjosi pommeilta suojatun pakotien kaupungin keskustasta. Uudet syvällä kulkevat metrolinjat yhdistävät idän ja lännen kaupunginosat sekä pohjoisen ja etelän kaupunginosat. Kaikki metrolinjat kohtaavat Deák Ferenc terillä. Neljäs linja on jo rakenteilla.

Pariisin metro

Pariisin kuudestatoista linjasta muodostuva metroverkko on eräs maailman laajimmista. Satunnaiset häiriöt ovat Pariisissakin valitettavan yleisiä. Kuljettajien lakko lamaannuttaa kaupungin lähes täysin. Joka päivä tehdään yhdeksän miljoonaa metrojunamatkaa.

Pariisin metro muodostuu yli 300 sadasta asemasta. Niiden välinen etäisyys on moniin muihin metroverkkoihin verrattuna lyhyet. Virta juniin saadaan kolmannesta raiteesta. Poikkeuksena muista metrojunista Pariisin metrovaunuissa on kumipyörät. Maanalaiset asemat ovat melko nuhjaantuneita, mutta Hector Guimardin suunnittelemat art nouveau -tyyliset sisäänkäynnit ovat koristeellisia.


Moskovan ja Pietarin metro


Moskovan ja Pietarin metrot ovat ainutlaatuisia maailmassa. Metroasemat ovat todellisia arkkitehtonisia nähtävyyksiä. Niiden rakentaminen aloitettiin Stalinin aikakaudella. Neuvostojohtaja halusi niistä ajan hengen mukaisia. Lopputuloksena oli toinen toistaa koristeellisimpia sosialistisen realismin taideteoksia. Väitetään, että kylmän sodan aikana ydinsodan varalle Moskovassa olisi rakennettu salainen metroverkosto, Metro-2.

me4

New Yorkin metro

New Yorkin metro on mainettaan turvallisempi. Ei pidä pelästyä, vaikka vaunun perällä myöhäisten iltavuorojen aikana saattaa seisoa aseistautunut vartija. New Yorkin metro toimii ympäri vuorokauden. Keskiyöllä taksi on turistille suositeltavampi vaihtoehto.

Useimmat Manhattanin metrolinjoista kulkee kadun suuntaisesti kadun alla. Kannattaa huomioida, että osa linjoista on niin sanottuja express-vuoroja. Matka-ajan lyhentämiseksi ne eivät pysähdy jokaisella pysäkillä. New Yorkissa metroasemat ovat eläväisiä. Esillä on usein taidetta valokuvista veistoksiin. Elävää musiikkia esittäviä katutaiteilijoita on lähes jokaisella asemalla.