Kiskot vievät pohjoiseen

Yöjunalla Lapin valkoisille hangille

”Yöjuna Rovaniemelle lähtee raiteelta yksi. Hyvää matkaa”. Makuuvaunussa matkustamisessa on aina jotain erityistä. On hämmentävää pujahtaa ensin peiton alle nukkumaan ja herätä seuraavana aamuna hyvin levänneenä satoja kilometrejä kaukana kotimaisemista.

jun1

 

Junamatka Etelä-Suomesta Lapin portille, Rovaniemelle tai pohjoisen laskettelukeskuksiin, kestää puolivuorokautta. Totta, omalla autolla saman matkan, etenkin isommalla porukalla, tekisi halvemmalla. Tosin ajokilometrejä kertyy liki tuhat. Talvipimeys, pöllyävä lumi ja tielle pomppivat metsän eläimet tekevät ajomatkasta rasittavan.

Lapsiperheiden suosiossa

Lappiin lomalle lähtevät lapsiperheet arvostavat yöjunan helppoutta. Jari ja Kristiina Löfgren ovat kokeneita Lapin kävijöitä. Matkaa valkoisille lumihangille on taitettu jo monin eri tavoin. Nyt neljän (kolme omaa ja yksi lainassa) pienen lapsen kanssa yöjuna on ehdottomasti paras ratkaisu. Alle 10-vuotias lapsi matkustaa maksutta vanhempien kanssa samassa makuuhytissä, mikäli hänelle ei osteta omaa makuupaikkaa. Alle 6-vuotias lapsi ei tarvitse junalippua.

- Tämä on jo viides kerta, kun menemme junalla perhelomalle Lappiin. Kerran on menty autolla ja yövytty Oulussa. Jo Maskun kohdalla lapset kysyivät, koska oikein ollaan perillä. Yöjuna on ehdottomasti meille mukavampi vaihtoehto, vakuuttaa Jari Löfgren.  

Toki Löfgrenin autokin on nyt mukana. Se kulkee omassa vaunussaan.

- Auto on pakattu suksia myöten täyteen. Laskin, että kassejakin on yhteensä kahdeksantoista. Onneksi perillä on tilaa, sillä olemme vuokranneet Levin rinteen kupeesta mökin isolle porukalle, kertoo Kristiina Löfgren.

 

jun2



Koko Löfgrenin kuusihenkinen porukka mahtuu nukkumaan yhteen makuuvaunuun. Sängyt ovat kolmessa tasossa. Kun nuorimmainen Antonkin on vasta kaksivuotias, mahtuu samaan leveään punkkaan jalat vastakkain helposti parikin lasta. Jännittävä junatunnelma tiivistyy osuvasti 6-vuotiaan Eeliksen tokaisuun.

- Tämä on elämäni paras päivä!

Lapset muistavatkin perheen yhteiset junamatkat koko elämänsä ajan.

 

Pitkä ajomatka ei innosta

Löfgrenit lapsineen eivät ole ainoat junassa matkustavat lapsiperheet. Junan käytävillä suorastaan vilisee perheen pienempiä. Mia Korpela ja Kari Mäki edustavat yöjunalla Lappiin matkustavaa aikuisväestöä.

- Olemme ajaneet joskus yötä myöten Lappiin. Siinä menee aina pari päivää toipuessa. Nyt päätimme lastata auton junaan ja nukkua hyvin, kertoo Kari Mäki.

Kiskoliikenne joutuu kilpailemaan henkilöauton ja lentokoneen kanssa. Eri vaihtoehtojen kustannusten vertaaminen on vaikeaa, sillä esimerkiksi lentolippujen hinnat vaihtelevat rajusti sesongin mukaan. Auton vuokraaminen perillä nostaa myös oleellisesti kokonaiskustannuksia.

Kaikkea ei voi myöskään mitata rahassa. Jos haluaa säästää hermojaan, on mukavin ratkaisu pistää oma auto junaan ja perhe makuuvaunuun. Juna ympäristöystävällisenä vaihtoehtona on nykyään myös tärkeä kriteeri. Aivan mutkatonta ei junallakaan matkustaminen ole. Autopaikkoja on rajoitetusti. Jos aikoo matkustaa sesongin aikana, kannatta paikat varata hyvissä ajoin.

jun3

 

VR:llä on käytössään vanhempia niin sanottuja sinisiä CEmt-makuuvaunuja. Nekin ovat nykyisin kunnostettuja. Näiden vaunujen hytit voidaan jakaa 1-3 hengelle. Vuoteet sijaitsevat allekkain kolmessa tasossa. Turusta pohjoiseen kulkevat ovat juuri näitä nostalgisia sinisiä makuuvaunuja (POISTETTU) Niissäkin nukkuu aivan yhtä sikeästi kuin VR:n uudemmissa kaksikerroksisissa Edm-makuuvaunuissa. Nämä vaunut voidaan sijata 1-2 hengelle. Uusissa vaunuissa voi lisämaksusta varata hytin, jossa on oma vessa ja suihku.

Kaikissa yöjunissa on ravintolavaunu Raileri. Sisustus on säilytetty alkuperäisenä. Kahvikupin ääressä voi tehdä aikamatkan 1970-luvun nostalgisiin tunnelmiin.


Jatkoyhteydet bussilla

Lapissa junalla voi matkustaa aina Kolariin tai Kemijärvelle asti. Aikataulut kannattaa tarkistaa ajoissa, sillä reittivaihtoehdot määräytyvät sesongin mukaan. Autoton voi jatkaa matkaa Lapin eri kohteisiin rautatieasemilta lähtevillä jatkoyhteysbusseilla.

Uudet kaksikerroksiset autovaunut kulkevat Helsingistä, Tampereelta ja Turusta Rovaniemelle, Ouluun ja Kolariin. Kaikkiin autopaikkoihin saa lohko- ja sisätilalämmityksen. Autojunamatka kannattaa ostaa pakettihinnalla, johon sisältyvät junamatkat, makuupaikat ja auton kuljetus. Matkan hinta riippuu ajankohdasta, matkustaako päivä- vai makuuvaunussa sekä vaunutyypistä. Paketin voi ostaa VR:n verkkokaupasta tai palveluasemien lipunmyynnistä.

 

jun4

Lippua varattaessa pitää ilmoittaa auton merkki, malli ja rekisterinumero. Auton rekisteriotteesta näkee auton mitat. Tärkeää on myös ilmoittaa, onko auton katolla suksiboksi. On oleellista, että etukäteen annetut tiedot ovat oikein. Jos auto ei mahdukaan varatulle paikalle, saattaa koko matka jäädä tekemättä. Kuormauspaikalle asemalle kannattaa saapua ajoissa. Autot kuormataan vaunuun siinä järjestyksessä, kun ne saapuvat kuormauspaikalle.

Turusta pohjoiseen lähtevä yöjuna kulkee Tampereen kautta. Siinä vaiheessa, kun suurin osa matkustajista on jo sikeässä unessa, vaihdetaan Tampereella Turusta tulleet makuuvaunut Helsingistä tulevaan junaan. Pitkän matkan aikana junan henkilökuntakin ehtii vaihtumaan useampaan kertaan. Turkulaisen konduktöörin ei tarvitse körötellä yöpimeydessä Rovaniemelle asti. Palvelu kuitenkin pelaa koko matkan ajan, tosin ravintolavaunu suljetaan toviksi yön hiljaisina tunteina.