Matkalaukkujen kehitys on nopeaa

Entistä kevyempiä, entistä kestävämpiä


Nolottaa! Lentokentän matkatavarahihnalta erotan oman laukkuni helposti. Se on halpamarketin halpislaukku. Väitetään, että matkalaukku on myös käyttäjänsä identtinen jatke. Mutta kannattaako matkalaukkuun sijoittaa, kun se kuitenkin rähjääntyy nopeasti tai pahimmassa tapauksessa katoaa? 

mat1


 

Oikea koko


Tärkeintä matkalaukkua valittaessa on, että se vastaa käyttäjänsä tarpeita.

- Paljon matkustava sijoittaa laatuun. Matkan tarkoitus ja kesto määräävät matkalaukun koon, opastaa Salon kauppakeskus Plazassa sijaitsevan Trendikenkä & laukku -liikkeen omistaja Kirsi Vienonen.

Ideaalisinta olisi, jos omistaa eri kokoisten laukkujen sarjan. Esimerkiksi jo kolmesta eri koosta voi valita matkan luonteen mukaan sopivimman.

Kevyt ja kestävä


Polttoaineen kallistuessa lentoyhtiöt kiristävät koko ajan enimmäispainorajojaan. Lisäkiloista joutuu nykyisin maksamaan entistä herkemmin. Eri lentoyhtiöiden säännöt vaihtelevat, mutta lisälasku voi olla kymmeniä euroja. Niin sanotuilla halpalentoyhtiöillä ruumaan menevästä matkatavarasta joutuu joka tapauksessa maksamaan erikseen. Käsimatkatavaran enimmäispaino vaihtelee eri lentoyhtiöillä viidestä kilosta kymmeneen kiloon. Pelkästään kannettavan tietokoneen ja vanhanmallisen lentolaukun yhteenlaskettu paino yltää usein lähes maksimirajaan.

Matkalaukkua valittaessa sen keveydellä eli laukun omalla painolla onkin nykyisin isompi merkitys kuin aikaisemmin. Nykyaikaiset laukut ovat puolta kevyempiä kuin vanhanmalliset. Tukevasta kankaasta tehty matkalaukku on hivenen kevyempi kuin kovamuovinen laukku. Onpa kehitetty matkalaukkuja, joihin on sisäänrakennettu oma vaaka.


Laatu


Laadukas laukku voi maksaa satoja euroja. Merkkilaukuista joutuu pulittamaan eniten. Miltä kuulostaa yli 400 euron Samsoniten luksusmalli tai brittiläinen satulannahasta ja purjekankaasta tehty Asprey Horse Suitcase. Jälkimmäinen irtoaa noin 3000 eurolla. Molemmat tuovat toki omistajalleen uskottavuutta pariisilaisen loistohotellin vastaanotossa. Laatuun ja tunnettuihin merkkeihin kannattaa panostaa, sillä laukun rikkoontuessa niihin saa helpommin varaosia. Takuuajatkin vaihtelevat eri merkeillä. Tunnistamisen helpottamiseksi voi ostaa värikkään laukun. Oranssin laukun erottaa matkatavarahihnalta helpommin kuin perusmustan. Värikkäitä matkalaukkuja varastetaan myös vähemmän kuin tavanomaiselta näyttäviä.


Pehmeä vai kova


Valinta on makuasia, mutta muovisten laukkujen materiaaleissa on tapahtunut nopea kehitys. Kovamuovi on korvattu hiilikuituisilla kevyemmillä materiaaleilla.

- Hiilikuidun avulla isokaan laukku ei paina enää kuin kolme neljä kiloa. Pintamateriaali ei ole kova, vaan joustava. Lisäksi Samsonitella on aivan uusi erityisen kevyt materiaali, curv, joka on tehty pitkistä säikeistä. Sen avulla laukkuun tullut lommo palautuu itsestään, kertoo Kirsi Vienonen

Kankaasta tehty matkalaukku antaa pakatessa vielä enemmän periksi kuin hiilikuituinen. Moni arvostaa kangaslaukun ulkopuolisia vetoketjullisia taskuja, jotka antavat lisätilaa. Nykyaikaisissa matkalaukuissa on sisätiloissa eri osastoja, taskuja, lokeroita ja henkseleitä. Niiden avulla tavarat pysyvät paikoillaan.

- Uusimmissa malleissa on numerokoodilla toimiva niin sanottu TSA-lukko, jonka lentokentän turvatarkastaja voi avata erikoisavaimella rikkomatta lukkoa, tietää Kirsi Vienonen.

mat2


Kaksi- vai nelipyöräinen


Vaakamalliset matkalaukut ovat lähes tyystin kadonneet kaupoista, sillä niiden tilalle ovat tulleet vetoaisalla varustetut pystymalliset kaksipyöräiset trolleyt ja nelipyöräiset spinnerit. Ensiksi mainittu rullaa paremmin epätasaisella alustalla.

- Nelipyöräistä spinneriä on helpompi ohjata ahtaissa paikoissa ja sitä voi kuljettaa sivulla. Tasaisella alustalla spinneri liikkuu erittäin vaivattomasti, kertoo Kirsi Vienonen.

Pakkaa oikein


Kokemuksen myötä oppii pakkaamaan oikein. Matkalaukun täyttämisen voi aloittaa siitä, että jättää pois ehkä tarvitsen -asusteet. Tavoitteena on, että paluumatkalla laukussa on vain likaisia vaatteita. Varakenkien sisälle voi rullata kaikki matkan aikana tarvittavat sukat. Vyön voi asettaa kiertämään laukun sisäreunaa pitkin. Neulevaateet voi rullata.

Matkanlaukun keskelle voidaan asettaa pitkät housut ja paidat niin, että ne ensin roikkuvat laukun reunan yli. Niiden päälle asetellaan helposti rypistyvät vaatteet. Lopuksi laukun ulkopuolelle jääneet housut lahkeet ja paidat kietaistaan muiden vaatteiden päälle. Päällimmäiseksi voi vielä viikata pyyhkeen. Aseta osoitelappu myös laukun sisäpuolelle siltä varalta, että irronneeseen kahvaan kiinnitetty nimilappu katoaa. Poista laukusta vanhat liput ja viivakoodit. Elektroniset lukulaitteet saattavat tulkita edellisen matkan viivakoodeja.

Arvotavarat, lääkkeet, avaimet, kamerat ja matkadokumentit pakataan käsimatkatavaroihin. Lentolaukkuun kannattaa laittaa myös tärkeimmät tavarat, kuten alusvaatekerta, ensimmäiselle päivälle. Jos ruumaan menevä laukku katoaa, löytyy käsimatkatavaroista apu ensihätään. Talvitakin voi todennäköisesti jättää lentoasemalle säilytykseen aurinkoloman ajaksi.

Kaiken varalta


Säilytä visusti lähtöselvityksessä saatu matkatavarakuitti laukun katoamisen varalta. Tallenna kännykkääsi kuva laukustasi. Perillä tarkista heti kentällä matkalaukun kunto. Jos on ongelmia, tee siitä oitis raportti tuloaulan asiakaspalvelupisteessä. Ota myös valokuvia rikkoutuneesta matkalaukustasi. Lentoyhtiöt korvaavat rikkoutuneen matkalaukun, mutta eivät sen sisältöä. Sitä varten pitää olla oma matkatavaravakuutus.

Matkalaukku lähtöselvityksen jälkeen


Myös ruumaan meneviin matkalaukkuihin ei saa pakata mitään kiellettyä. Jokainen laukku läpivalaistaan ja mahdollisesti avataan. Kiellettyjen tavaroiden poisto saattaa viivästyttää laukun käsittelyä, ja siksi se ei ehkä ehdi oikealle lennolle. Turvatarkastuksen nopeuttamiseksi laukkua ei kannata lukita. Helsinki-Vantaalla matkalaukkuun jätettyä ilmoitusta vastaan voi poistetun esineen noutaa 30 päivän sisällä.

Turvatarkastuksen jälkeen matkalaukut kulkevat kuljetushihnoja pitkin useita kilometrejä, kunnes ne pakataan koneeseen menevään konttiin. Matkalaukut joutuvat kuljetusjärjestelmässä kovaan käsittelyyn. Vaikka toiminta on automatisoitu, laukkuja nostellaan ja pakataan ihmisvoimin. Matkatavaroihin ei kannata pakata helposti likaavia esineitä. Rikkoutunut punaviinipullo ei ehkä pilaa ainoastaan omat, vaan myös muiden matkatavarat.

Lentomatkustamisen ihmeelliset kiemurat

Nostan lähtöselvitystiskillä huolettoman näköisenä ruumaan menevän matkalaukkuni hihnalle. Vitsailen virkailijan kanssa anoessani hinnanalennusta reilusti alipainoisesta matkalaukustani. Reissumies kun ei turhia tavaroita pakkaa.

Pyrin samalla pitämään piilossa ylipainoisen käsimatkatavarani virkailijan haukankatseelta. Koko kamera-arsenaalini, läppäri, nauhuri, laturit, akut, kartat ja pari paksua opaskirjaa ovat aivan liian arvokkaita ruumaan pakattaviksi. Käsimatkatavaroistani kertyy painoa liikaa. Jokainen ylimääräinen kilo kuluttaa lisää polttoainetta. Siksi onkin ymmärrettävää, että painorajat ovat tiukat. Ymmärrystä riittää tasan siihen asti, kun astun lähtöselvitystiskin ja turvatarkastuksen jälkeen lentokentän ostosparatiisiin, taxfree-myymälöihin.

Euroopan suurien lentokenttien ostosvalikoimat ovat valtavat. Ne saavat kauppakeskus Plazan vaikuttamaan pieneltä kyläkaupalta. Tarjolla on kaikkea mahdollista viinoista alkaen. Vaikka koko vaatevarasto on mahdollista uusia. Ostaisinko tanskalaista designia, kahdentoista hengen posliinisen ruokailuastiaston vai paksuja kirjoja kirjakaupasta? Pakkaaminenkaan ei ole ongelma, sillä seuraavassa myymälässä myydään kunnon matkalaukkuja.

Ja, jos jotain jäi ostamatta, niin ei hätää! Vielä koneessakin voi jatkaa shoppailua. Hyvää palvelua on se, kun jo etukäteen varatut taxfree-ostokset ovat odottamassa istuimella. Taxfree-tuotteet ovat muuttuneet ilmeisesti painottomiksi. Kukaan ei ole enää tässä vaiheessa kiinnostunut tuhdeista lisäkiloista.