Ihmemaa minikoossa

Miniatur Wunderland on pienoismallirakentajan paratiisi


Ällistyttävästä miniatyyrimaailmasta on tullut nopeasti Hampurin suosituin nähtävyys. Vastaavaa ei löydy koko maailmasta. Maailma pienoiskoossa koostuu maailman pisimmästä pienoisjunaradasta.

Wun1

Yhteen Elben rannan kunnostettuun varastomakasiiniin on rakennettu todellinen ihmemaa. Sisäänkäynti on vaatimaton, mutta pitkät jonot kertovat paikan suosiosta. Sesonkiaikana käy päivittäin tuhansia vierailijoita, vuodessa noin miljoona. Sisätiloihin otetaan kuitenkin vain 450 kerrallaan, jotta kaikki pääsisivät nauttimaan rauhassa miniatyyrimaailman ihmeistä.

Miniatur Wunderland oli alun perin yhden miehen utopistinen lapsuudenajan unelma. Fredrik Braun halusi rakentaa maailman pisimmän pienoisrautatien. Hän sai ideasta innostumaan myös veljensä Gerritin ja isänsä. Lisäksi mukaan tuli hyvä ystävä Stephan Hertz. Projektin tekniseksi johtajaksi valittiin ammatikseen pienoismalleja rakentava Gerhard Dauscher. Speicherstadtin kaupunginosan vanhasta kahvivarastosta vuokrattiin tilat. Sitä oli riittävästi myös laajentamista varten.




Yleisömäärät yllättivät


Ensimmäiseksi vuonna 2001 valmistui Saksa , kuvitteellinen Knuffingenin kaupunki. Yleisö löysi heti uuden kohteen. Kävijämäärät lisääntyivät nopeasti ja optisemmatkin odotukset ylitettiin. Suuruudenhullut suunnitelmat alkoivat toteutua, sillä minimaailmaa laajennettiin kiivaalla tahdilla. Nyt pienoismaailma työllistää jo toista sataa työntekijää.
 

Tässä muutamia huikeita lukuja. Kiskoja 9 000 metriä, junia 700, vaunuja 10 000, valoja

250 000, ihmishahmoja 160 000. Ja koko kasvaa yhä. Tällä hetkellä suunnitelmasta on toteutunut vasta noin puolet. Pienoismaailman maisemat ovat levittäytyneet Saksan ulkopuolelle muun muassa Amerikkaan ja Skandinaviaan.

Miniatur Wunderlandissa on pyritty mahdollisimman tarkkaan autenttisuuteen. Kaikki yksityiskohdat on tehty hyvin huolellisesti. Yksityiskohtia tutkiessa huomaa, että huumoriakaan ei ole unohdettu. Vaikka valmista materiaalia pyritään käyttämään mahdollisimman paljon, on omankäden jälki pääosassa. Lähes 40 kokopäivätoimista mallirakentajaa tuottaa pikkutarkkoja ja mielikuvituksellisia yksityiskohtia. Heidän työtään voi seurata paikan päällä. Tekniikkaan ja työhön on uponnut jo lähes 10 miljoonaa euroa.




Wun2




Varaa aikaa


Yhtä asetelmaa voisi tutkia loputtomiin. Luonnolliselta näyttävää tulipaloa tai moottoritien auto-onnettomuutta jää ihmettelemään pidemmäksi ajaksi. Ihmemaan tutustumiseen pitääkin varata aikaa, pari kolme tuntia vierähtää helposti.

Miniatur Wunderlandin toiminta vaatii huipputekniikkaa. Pienoismaailmaa hoidetaan digitaalisen ohjauksen avulla. Käytössä on useita tietokoneita. Valvomossakin on kymmeniä monitoreja. Junat kulkevat kiskoilla tietokoneohjelman mukaisesti. Samoilla raiteilla kulkevia junia voidaan yksilöllisesti ohjata digitaalisten ohjauslaitteiden ja dekoodereiden avulla.

Autot liikkuvat akuilla, joita pitää ladata kymmenen tunnin välein. Autoja ohjaa tiehen sijoitettu rautalanka. Ennen akun tyhjentymistä auto ohjataan automaattisesti latausasemalla. Miniatur Wunderland kuluttaakin sähköä reilusti, 2 500 kilowattituntia vuorokaudessa. Lähes kaikki valot ovat vähän energiaa kuluttavia ledejä.

Ihmemaassa on oma vuorokausirytmi: päivä kestää vartin ja yö kolme minuuttia. Punertava iltarusko ja sinertävä aamukajo ovat erityisen vaikuttavia. Pimeyden koittaessa tuhannet lamput syttyvät. Rakennusten ikkunoista kajastaa valo, katuvalot ja autojen ajovalot syttyvät ja valaistu yöjuna kiitää pimeydessä.




Wun3





Itämeri on oikeaa vettä


Luonnon jäljittelyssä vesi on haastavin. Laineita ja kuohuja työstetään silikonista ja hartsista. Onpa käytössä luonnonvettäkin. Isossa altaassa seilaavat tutut Superfast- ja Scandiclines -alukset. Mahdollisia vuotoja varten koko Itämeri voidaan tyhjentää nopeasti hätäviemäriin. Vuorovesi saadaan aikaiseksi pumppaamalla vettä säiliöön ja takaisin. Samalla vesi puhdistetaan ja desinfioidaan.

Automaatikasta huolimatta Ihmemaan vierailijatkin voivat osallistua toimintaan. Eri puolilla on kytkimiä. Nappia painamalla saa hiihtohissin toimimaan ja avaruussukkulan laukaistua. Toisinaan toiminnat on piilotettu yksityiskohtien määrään. Aina ei tiedä mitä nappia painamalla saa aikaiseksi.

Miniatur Wunderland on koko perheen kohde. Perusperiaate on ollut alusta alkaen esittää ihmisten arkea ja elämää. Jo suunnitteluvaiheessa otettiin huomioon naisten toiveet.



Wun4





Laajentuva ihmemaa


Keskeisessä asemassa on tietysti Saksa ja erityisesti Hampuri. Vuosien myötä mukaan on tullut useita Euroopan maita, viimeksi Skandinaavia. Amerikka on hyvin edustettuna. Tähän mennessä valmiina ovat seuraavat asetelmat: Etelä-Saksa, Hampuri ja rannikko, Yhdysvallat (Kalliovuoret, Crand Canyon, Las Vegas), Skandinavia ja Sveitsi. Työ alla ovat Ranska, Italia ja jättisuuri lentokenttä. Suunnittelijoiden pöydillä ja aivoissa muhivat ideat Afrikan sademetsistä ja aavikoista sekä Japanin supernopeat junat.

Suomalaisia matkailijoita kiinnostavat erityisesti luminen Skandinavia ja Suomi. Kimmeltävä lumi on tehty lasijauheesta. Valitettavasti Suomi on niukasti esillä. Yhtään raiteita tai suomalaista junaa ei ole mukana. Syynä on Suomen muusta Euroopasta poikkeava raideleveys. Onneksi sentään joulupukki ja Sibelius-monumentti löytyvät.

Suuren kävijämäärän takia kannattaa tulla paikalle heti aamulla, kun ovet avataan. Internetin avulla on mahdollista tehdä ennakkovaraus. Voi myös osallistua opastetuille kierroksille. Silloin pääsee kurkistamaan kulissien taakse. Kauniilla ilmalla jonot ovat lyhyemmät, mutta sateisena viikonloppuna pitää varautua jonottamaan.



Miniatur Wunderland


Osoite: Kehrwieder 2-4, Block D, Hampuri.

Metro: Bauwall.

www.miniatur-wunderland.de