Eurooppalaisten arvojen rajamailla

Ahkera protestantti pohjoisesta kohtaa elämästä nauttivan etelän katolisen

 

Eräs katolisen kirkon epäkohtiin suivaantunut munkki naulasi teesinsä Wittenbergin kirkon puiseen oveen. Eipä tainnut Martti-tohtori aavistaa millaiset seuraukset hänen uusilla opillisilla ajatuksillaan tulisi olemaan.

 

Arv1


 

Harvalla tapahtumalla on ollut yhtä suuri merkitys eurooppalaiseen ajatteluun ja elämäntapaan sekä arvoihin, kuin Martti Lutherin aloittamalla uskonpuhdistuksella. Sitä ennen katolinen kirkko hallitsi tavallisen ihmisen maailmaa tiukalla otteellaan. Se sääteli kansalaisten tapakulttuuria ja uskomuksia. Keisarit ja kuninkaatkin joutuivat vahvistamaan kruununsa paavilla. Uhka kirkonkirouksesta pakotti niskuroivat uppiniskat ruotuun.

Lutherin protesti levisi Euroopan yli kulovalkean tavoin Etenkin kaupunkien porvarit ja rahvas ottivat uuden suvaitsevan ajattelutavan vastaan riemu rinnoin. Yhtenäinen Eurooppa pirstaloitui pikkuvaltioiksi eri kristillisin tunnustuksin. 1600 –luvulla käydyn kolmikymmenvuotisen sodan jälkeen Eurooppaan alkoi hahmottua kansallisvaltioita, joiden asukkaiden mentaliteetti muodostui maassa vallitsevan uskon hengen mukaiseksi. Syntyi jako protestanttisen pohjoisen ja katolisen etelän välillä.

Kahden valtauskonnon maantieteellinen vedenjakaja kulkee Manner-Euroopassa Alankomaiden ja Belgian rajaa pitkin Saksaan, jossa Rein-joen pohjoisen puoleinen osa kuluu elämäntavoiltaan protestanttiseen maailmaan, ja eteläosa, Baijerin alue kuuluu katolisen kirkon vaikutuspiiriin. Pohjoismaat kuuluvat protestanttisen kirkon tukipilareihin. Vastaavasti paavin kotimaana Puola ja Välimeren alue ovat katolisen kirkon uskollisia palvelijoita.

Totinen puurtaja tai iloinen nautiskelija

Protestanttisen kasvatuksen saanut ja yhteiskunnan normeja tunnollisesti noudattavan suomalaisen Simo Suomalaisen arkipäivä eroaa katolilaisen Silvio Sisilialaisen elämästä kuin yö päivästä. Kun he kohtaavat, on vaarana kahden eri kulttuurin ajautuminen törmäyskurssille.

Pohjoisen Simo puurtaa pitkää päivää työtä ja tasa-arvoa korostavassa yhteiskunnassa. Velat ja verot maksetaan sentilleen. Kohtuus kaikessa on hyvä elämänohje. Tuhlaavaisuus sekä ylenpalttisten juhlien viettäminen on syntiä. Nainen koetaan yhteiskunnassa tasa-arvoisena. Hän saattaa edetä jopa poliittisella uralla, aina presidentiksi asti.

Etelän Silvio elää kirkko- ja perhekeskeistä elämää yhteiskunnassa, jossa elämästä nauttiminen ja hauskanpito ovat yhtä tärkeitä kuin töissä raataminen, usein jopa tärkeämpi. Perhejuhlat ja pyhimysten juhlapäiviin liittyvät karnevaalit ovat vuoden kohokohtia. Silloin syödään ja pidetään hauskaa hyvällä omatunnolla. Ja mitä etelämmäksi mennään, sitä selvempi on naisen paikka keittiössä lieden äärellä.

Arv2


 

Naapuria tarkkaillaan tai jokainen elää, kuten parhaaksi katsoo

Protestantti Simo suhtautuu kunnioituksella lakipykäliin. Hän ei kävele päin punaisia ja hän maksaa parkkisakkonsa. Simo noudattaa lakeja tarkkaan ja pitää huolta, että naapurikin tekee niin. Hän seuraa tarkasti poliitikkojen ja julkkisten tekemisiä ja tekemättä jättämisiä ja vaatii päitä pölkylle heti, kun huomaa vääryyden.  Lahjuksia ottaneet joutaisivat hänen mielestään vankilaan. Euroopan unionin määräyksiin hän suhtautuu tunnontarkasti. Direktiivit täytetään ylpeinä jo ennen kuin ne astuvat voimaan.

Sisilian Silviolle Euroopan unionin määräykset sopivat mikäli ne tuntuvat mukavilta. Jos eivät, niin niitä ei noudateta. Valtion ja kunnan määräykset ovat elämää rajoittavia tekijöitä. Jos töllille ei tullut rakennuslupaa, niin sitten rakennetaan ilman lupaa. Solidaarisia ollaan perheelle ja suvulle ja vasta sen jälkeen valtiolle. Veronkierto on kansalaisvelvollisuus. Verot maksetaan, jos jaksetaan.

Muiden tekemisiä Silvio ei seuraa tarkasti. Katoliset eurooppalaiset eivät ole ensimmäiseksi syyttämässä naapuriaan, koska omat jauhotkaan eivät aina ole pussissa puhtaat. Poliitikkojenkin töppäilyjä siedetään enemmän kuin protestanttisessa pohjoisessa. Jokainen saa selvitä elämästään kuten haluaa, kunhan ei tule muita syyttelemään.

Sisu ei saa ymmärrystä, sillä ongelmat voidaan sivuttaa

Simon maassa junat kulkevat tismalleen. Tarkat aikataulut ja niiden noudattaminen on hyve, myöhästyminen pahe. Kunnon protestantin työpöydällä paperit ovat järjestyksessä. Uusi työ aloitetaan vasta, kun vanha on saatu valmiiksi. Jos tulee ongelmia, niin pusketaan härkäpäisesti vaikka läpi harmaan kiven. Sisulla perkele!

Silvio ei ymmärrä Simon jääräpäisyyttä, sillä jos ongelma on vaikea, sehän voidaan aina sivuttaa, joko kohauttamalla olkapäitä tai keksimällä kiertotie: kilautetaan kaverille, ja asia hoidetaan suhteilla, pientä voitelulahjaa unohtamatta.

Mitä etelämmäksi mennään, sitä sekaisempi on työpöytä. Useita asioita on keskeneräisenä. Aikatauluja ei noudateta ja työn valmistumista ei voida tarkkaan määritellä. Miksi tehdä tarkkoja suunnitelmia, ajattelee Silvio, sillä olosuhteet saattavat muuttua. Simon yllätykseksi asiat hoituvat tälläkin tavalla.

Perhe pitää huolta tai yhteiskunta huolehtii

Katolilaisessa maailmassa perheen pää on mies, joka tosin polvistuu kahden naisen edessä: toinen on hänen äitinsä ja toinen Neitsyt Maria. Heidän ylitseen ei etelän yhteiskunnassa kävellä. Mamma hallitsee rautanyrkillä, joka on samettihanskassa. Perheidyllissä saattaa elää neljäkin eri sukupolvea. Perheen huolehtivaa roolia edellyttää jo yhteiskuntakin. Monet sellaiset asiat, jotka Simo on tottunut saamaan yhteiskunnalta, eivät ole saatavissa. Opintolainoista ja –tuista ei ole tietoakaan. Vanhemmat kustantavat lastensa koulutuksen.

Protestanttinen pohjoisen asukas odottaa saavansa yhteiskunnalta veroilleen vastinetta. Yhteiskunta huolehtikoon sairaista, vähäosaisista ja vanhuksista. Lapsille järjestyy kunnalliset päivähoitopaikat ja kaikki saavat tasa-arvoisen peruskoulutuksen. Ministereidenkin lapset joutuvat käymään koulua tavallisten muksujen kanssa.

Perheidyllin ylläpitämisen kannalta Silviolle kaikkein tärkein asia on perheen yhteinen illallinen. Ruokaostoksissa ei kitsastella. Markettien puolivalmisteille ja pakasteille nyrpistetään nenää. Pöydän antimet valmistetaan parhaista mahdollisista raaka-aineista. Simolle vastaavasti kunnon gourmet-annos on mikä tahansa ruoka, kunhan sitä on riittävästi.