Kapsäkki kadoksissa!

Finnair kadottaa matkalaukkuja yhä useammin

Matkalaukkua hihnan vieressä turhaan odottavaa matkustajaa ei lohduta tieto, että vain harva kapsäkki katoaa lopullisesti. Laukun väliaikainen katoaminen lennon aikana on yleistynyt.

lauk1


 

Viime vuonna hävisi koko maailmassa yli 40 miljoonaa matkalaukkua aiheuttaen lentoyhtiöille 2,4 miljardin lisälaskun.

Aiemmin luotettavuudessa eurooppalaisten lentoyhtiöiden kärkiryhmään kuuluneen Finnairin sijoitus on ropissut alaspäin. Palvelun laatua mittaavissa tilastoissa, kuten lentojen täsmällisyydessä ja matkatavaroiden käsittelyssä, on Finnairin sijaluku pudonnut selvästi. Pakaasien katoamisen osalta sijoitus on pudonnut kärkikaartista jo sijalle 18. Syynä on säästötoimenpiteet, kiristyneet turvatarkastukset ja koneiden tehostettu käyttöaste. Lentomatkailun nopeasta kasvusta huolimatta kenttähenkilökuntaa ei ole lisätty, pikemminkin päin vastoin.

Säilytä laukun viivakoodi


Kun laukku lähtee matkaan, se merkitään lähtöselvityksessä viivakoodilla. Laukun omistaja saa koodista vastakappaleen, joka tulee säilyttää mahdollisen katoamisen varalta. Pienillä lentokentillä laukut käsitellään manuaalisesti, mutta suurilla asemilla laukkujen ohjaus oikeaan kohteeseen tehdään optisesti.

Jos laukku katoaa, tulee siitä tehdä ilmoitus lentokentän Lost and found -pisteessä. Tämän jälkeen alkaa laukun ATK-pohjainen etsintä. Tarvittavat tiedot syötetään tietokoneelle, joka yhdistää nopeasti löydetyt ja kadonneet matkalaukut. Hävinneistä kapsäkeistä 95 prosenttia palautuu omistajalleen viimeistään viiden päivän sisällä. Laukkujen jäljittäminen ja kotiinkuljetus tulee lentoyhtiöille kalliiksi.

Murto-osa matkalaukuista katoaa lopullisesti. Viivakoodin kadotessa, esimerkiksi kahvan irrotessa, vaikeutuu laukun etsiminen. Jos laukusta vielä puuttuu omistajan osoitelappu, on laukkua lähes mahdotonta palauttaa. Erikoistuntomerkki, kuten tarra, saattaa auttaa laukun löytymisessä. Yhteystiedot kannattaa laittaa myös laukun sisäpuolelle. On suositeltavaa, että matkalaukku jätetään lukitsematta, sillä se saatetaan joka tapauksessa avata turvatarkastuksen yhteydessä.

lau3



Lentoyhtiön korvausvastuu vaatimaton


Ilman matkatavaroitaan jäänyt matkustaja saa pyytäessään lentoyhtiöltä ensiapua. Useimmilla on tarjolla pulaan joutuneelle asiakkaalleen pakkaus, jossa on muun muassa T-paita, sukat, kosmetiikkaa ja yksinkertaiset parranajovälineet.

Lentoyhtiö korvaa lopullisesti kadonneesta matkalaukun sisällöstä vain murto-osan. Lentoyhtiön piikkiin menee lentomatkan aikana vaurioituneen laukun korjauskustannukset. Laukun kunto kannattaakin tarkistaa heti, kun se on tullut hihnalta. Särmien takana matkustajilta piilossa laukkuja käsitellään usein varsin kovakouraisesti. Työtekijä harvoin joutuu itse vastuuseen murjomastaan laukusta.

Suurin osa, noin 80 prosenttia laukuista katoaa, kun matkustajalla on jatkoyhteyksiä. Riski kasvaa, kun vaihtoaika on lyhyt tai kone on myöhässä. Riskiä voi pienentää, jos lähtöselvityksessä laukku merkitään kiireelliseksi.

Lähivuosina on odotettavissa tilanteen vielä pahenevan. Helpotusta on kuitenkin tiedossa, sillä lentoliikenteessä otetaan käyttöön niin sanottu rfid-tunniste, joka perustuu matkalaukkuun kiinnitettävään radiosiruun. Uuden järjestelmän avulla matkatavaran tunnistaminen helpottuu ja nopeutuu.

Perheen kaikki matkalaukut katosivat

Kun koko perheen kaikki laukut katoavat menomatkalla kertaheitolla, ovat vitsit vähissä. Lensimme Helsingistä ensin Frankfurtiin, jossa vaihdoimme konetta. Siirtyessämme portilta kenttäbussilla Zagrebin koneeseen huomasin tyytyväisenä, että vierellä kulkevassa matkalaukkukärryssä olivat myös meidän neljä matkalaukkuamme. Tärkeät matkatavaramme ehtivät siis myös kanssamme koneeseen.

Kun olimme asettuneet koneessa omille paikoillemme, huomasin koneen ikkunasta, että meidän neljä laukkuamme oli jätetty yksinään koneen ulkopuolelle. Huomautin siitä koneen henkilökunnalle. 

Kone nytkähti liikkeelle. Irrotin itseni nopeasti turvavöistä ja ryntäsin kuin raivo härkä kertomaan asiasta uudestaan henkilökunnalle. Kone oli kuitenkin jo liikahtanut, joten kapteeni ei suostunut enää pysähtymään. Kaikki perheemme matkalaukut jätettiin kentälle! Miksi näin toimittiin, sitä en koskaan saanut tietää. Vahingossa ne eivät siihen voineet jäädä.

Zagrebissa tein laukuista heti katoamisilmoituksen. Ne tulisivat myöhemmin seuraavalla koneella. Ongelma oli se, että jatkoimme vuokra-autolla eteenpäin seuraavan maahan. Majapaikkakaan ei ollut tiedossa.

Koko päivän ajettuamme asetuimme pieneen maaseutuhotelliin. Ilmoitin laukun toimittajalle, missä olemme. Taksi lähti kuljettamaan tavaroitamme, ylitti kahden maan rajan, ajoi 300 kilometriä ja saapui perille seuraavana päivänä. Kuljettajalla oli vielä pitkä paluumatka edessään. Lentoyhtiöiden on turha valittaa, että kadottamansa matkalaukut aiheuttavat miljoonien eurojen ylimääräisiä kustannuksia.



lau4





Hölmöläisten touhua


Matkalaukut aiheuttavat lentoyhtiöille ylimääräisiä kustannuksia. Mitä enemmän painoa, sitä enemmän kuluu polttoainetta. Ei siis ihme, että lentoyhtiöt ovat kehitelleet erilaisia kannustimia vähentämään matkatavaran määrää. Maksut ylipainoisesta matkalaukusta ovat nousseet.

Taannoin lähtöselvitystiskillä edessäni ollut hentoinen naisihminen joutui maksamaan ekstraa pari kiloa ylipainavasta matkalaukustaan. Minä, 30 kiloa painavampana selvisin ilman lisämaksuja. Vyötärön ympärillä olevia kiloja ei lasketa. Ainakaan vielä toistaiseksi.

On ymmärrettävää, että painorajat ovat tiukat. Mutta ymmärrystäni riittää tasan siihen asti, kun astun lähtöselvitystiskin ja turvatarkastuksen jälkeen lentokentän ostosparatiisiin, taxfree-myymälöihin. Euroopan suurien lentokenttien ostosvalikoimat ovat valtavat. Tarjolla on kaikkea mahdollista viinoista kahdentoista hengen posliiniseen ruokailuastiastoon. Vaikka koko vaatevarasto on mahdollista uusia. Pakkaaminenkaan ei ole ongelma, sillä seuraavassa myymälässä myydään matkalaukkuja.

Vielä lähtöselvityksessä käsimatkatavaroiden maksimipainoksi ilmoitetaan kymmenen kiloa. Taxfree-myymälöiden tuotteilla on helppo tuplata käsimatkatavaroiden yhteispaino. Kukaan ei enää punnitse. Jos jotain jäi ostamatta, niin ei hätää! Vielä koneessakin voi jatkaa shoppailua. Hyvää palvelua on se, kun jo etukäteen varatut taxfree-ostokset ovat odottamassa koneen istuimella.


 

lau5