Edulliset halpalentoyhtiöt

Tervetullut kilpailu lentämiseen

Joku tässä ei stemmaa. Taksimatkani Tampereen rautatieasemalta lentokentälle maksoin enemmän kuin lentoni Tampereelta Frankfurtiin. Kumpi huijaa?

Hal1


 

Miten ihmeessä 1500 kilometrin lentomatka voi olla edullisempi kuin lyhyt kotimainen taksimatka?

Samalla, kun perinteiset lentoyhtiöt kärvistelevät talouslaman kourissa, ahmaisevat niin sanotut halpalentoyhtiöt yhä suurempia siivuja matkustajamääristä. Suomessa jo joka kymmenes valitsee edullisemman tavan lentää. Muun Euroopan tavoin halpalentoyhtiöiden suosio kasvaa meilläkin vuosi vuodelta. Keski-Euroopassa halpisyhtiöiden markkinaosuus on jo lähes neljännes.

Halpalentoyhtiöiden historia sai alkunsa Yhdysvalloissa 1970-luvulla, jolloin maan sisäinen lentoliikenne vapautettiin kilpailulle. Southwest Airlinesia pidetään ensimmäisenä varsinaisena menetyksellisenä halpalentoyhtiönä. Euroopassa parhaiten markkinoilla on pärjännyt vuonna 1985 perustettu irlantilainen Ryanair.

Aluksi monet kaatuivat

Alku oli Suomessa hankala. Reitit osoittautuivat kannattamattomiksi. Seurauksena oli konkursseja tai lentoyhtiöt siirsivät kalustoaan Keski-Euroopan kannattavimmille reiteille. Muun muassa Sterling, FlyMe, Flying Finn, Buzz ja German Wings ovat siirtyneet historiaan. Tilalle on tullut tasaiseen tahtiin uusia, joista monet ovat osoittautuneet varsin kannattaviksi. Muutosvauhti on kuitenkin kova. Jo huomenna voi olla yksi yhtiö lopetettu ja uusi perustettu.

Kilpailun ansiosta perinteiset, monet entiset valtiojohtoiset lentoyhtiöt, joutuivat tarkistamaan hintojaan alaspäin. Samalla osa vanhoista täyden palvelun lentoyhtiöistä perusti omia halpalentoyhtiöitään, mutta nämä usein syövät emoyhtiön kannattavuutta.

Kulut pieniksi

Halpalentoyhtiöiden kilpailuetu perustuu mahdollisimman pieneen kulurakenteeseen. Menoja saadaan pienennettyä tarjoamalla asiakkaille vain välttämättömät palvelut. Henkilöstökustannuksiin saadaan suuri säästö, kun lentojen varaaminen ja maksaminen tapahtuu internetin avulla. Bisnesluokan puuttuessa tarjolla ei ole kuin yksi matkustajaluokka. Halpalentoyhtiöllä on käytössä usein sama konemalli, joten huoltokustannuksetkin voidaan pitää mahdollisimman pieninä. Koneet ovat aina ajanmukaisia ja niillä lentäminen on täysin turvallista.

Merkittävä säästö saadaan lentämällä syrjäisille kentille, mutta silti jonkin suurkaupungin läheisyyteen. Pienimmillä kentillä käyttömaksut ovat lentoyhtiöille edullisemmat. Lentokenttäpalvelut on minimoitu, muun muassa matkatavarat joutuu nostamaan itse hihnalle. Istumapaikat eivät ole numeroituja. Halpalennoilla ei tarjota ilmaisia ruokia eikä juomia, vaan ne on ostettava erikseen. Tosin myös Finnair on joutunut tiukan kilpailutilanteen ansiosta karsimaan kulujaan muuttamalla turistiluokassa väkevien alkoholijuomien lisäksi myös miedot juomat maksullisiksi.

Halpalentolipun ostaminen internetissä on helppoa ja turvallista. Toimitusehdot ovat melko tiukat, muun muassa lippua ei voi peruttaa. Tiketin voi myös ostaa ainoastaan kahden paikan välille. Jatkolentoa varten tarvitaan uusi varaus. Kannattaa olla varovainen, että vaihtoaikaa jää riittävästi. Maksu suoritetaan luottokortilla.


Hal2


 

Varaa ajoissa, saat halvemmalla

Halpalentoyhtiöiden markkinointi perustuu niin sanottuihin alkaen hintoihin. Näin luodaan mielikuva halvoista lennoista. Erityisen edullisia lähtöjä on rajallisesti, vain tiettyinä päivinä. Lopulliseen hintaan lisätään verot ja kulut. Usein ruumaan menevästä matkalaukusta peritään lisämaksu. Matkatavaroiden tarkasti noudatettavat painorajat ovat alemmat kuin normaalilennoilla. Lennon hinta määräytyy varausajankohdan mukaan siten, että ajoissa varattu hinta on aina edullisempi.

Halpalentoyhtiöiden markkinoinnissa käytetään määränpäänä suurkaupunkia, vaikka lento todellisuudessa voi päätyä yli 100 kilometrinkin päähän esimerkiksi Frankfurtista. Niille, jotka jatkavat matkaa vuokra-autolla, tästä on vain etua. Suurkaupungin ruuhkat jäävät väliin.

Suomesta lentäviä ja lentäneitä 

halpalentoyhtiöitä


Rayanair


Tampereelta liikennöivä Rayanair on Euroopan suurin halpalentoyhtiö. Rayanairin lentojen lopuksi kuulutetaan usein: Just in time, Jälleen ajallaan. Lentoyhtiö onkin maailman säntillisimpiä. Ensikertalaiselle englanninkielinen varausjärjestelmä ja lopullinen hinnanmuodostus on monimutkainen. Varaajan tiedot tallentuvat järjestelmään, joten seuraavalla kerralla työ helpottuu. Rayanairin reittiverkosto on laaja, jatkoyhteyksiä on runsaasti tarjolla. 

Lisätiedot www.ryanair.com.

EasyJet


Brittiläinen EasyJet kuuluu Euroopan johtaviin halpalentoyhtiöihin. Muista yhtiöistä poiketen se lensi Helsingistä, isommalta kentältä kuin monet muut halpalentoyhtiöt. Rayanair pahin kilpailija EasyJet pyrki samaan Helsingin avulla liikematkustajia asiakkaikseen. Yhtiön Suomen toiminta päättyi toistaiseksi vuonna 2011.

Lisätiedot www.easyjet.com.

Air Berlin


Air Berlin on Euroopan kolmanneksi suurin halpalentoyhtiö. Yritys lentää Helsingistä useisiin Euroopan kaupunkeihin. Yhtiöllä on myös suomenkieliset internet-sivut. 

Lisätiedot www.airberlin.com.

Wizz Air


Unkarilainen Wizz Air on tuttu näky Euroopan lentokentillä. Yhtiö lentää Turusta Puolaan. Keväällä reittivalikoima laajenee Budapestiin ja Riikaan.

Hal3


Air Baltic


Latvialainen Air Baltic operoi Suomessa Helsingistä ja Turusta. Riian kautta Air Balticin jatkolennoilla pääsee edullisesti eripuolille Eurooppaa. Yhtiöllä on myös suomenkieliset internet-sivut. Lisätiedot www.airbaltic.com.

Air Finland


Air Finland oli lomalentoyhtiö, joka vei suomalaisia suosituimpiin lomakohteisiin. Monet matkatoimistot käyttivät Air Finlandin lentoja valmismatkoillaan, mutta myös yksittäiset asiakkaat ostivat lentoja suoraan yhtiön verkkopalvelusta. Yhtiön toiminta päättyi konkurssiin vuonna 2012.

Lisätiedot www.airfinland.fi.

Blue 1


SAS:n omistama Blue 1 ei ole varsinainen halpalentoyhtiö, mutta sen tarjonnasta löytää usein edullisia lentoja. Blue1:n lentojen markkinointi siirtyi SAS:lle, ja samalla lennonnumeroihin vaihtui Blue1:n tunnuksen KF tilalle SAS:n tunnus, SK. Samalla verkkosivusto Blue1.fi korvattiin sivustolla
www.sas.fi.

Lisätiedot www.sas.fi

Halpalentoyhtiöllä aina kun mahdollista


Haluan lentää kustannustehokkaimmalla tavalla ja varata matkabudjetistani ison osan muuhun käyttöön. Halpalentoja on takana kymmeniä. Jaksan itse nostaa laukkuni hihnalle ja ilmainen viinilasi ei ole tärkeintä. Toki halpalentoyhtiöiden, kuluttajaviranomaisen kauhistelema hintamarkkinointi ärsyttää, mutta lopullinen hinta on kuitenkin aina edullinen.

Joka kerta halpalentoyhtiöllä lentäessäni tulee vertailtua sitä tuttuun kotimaiseen Finnairiin, joka viime vuosina on onnistunut luomaan itsestään lähinnä negatiivista imagobrändiä. Aikoinaan täsmällisyydestä tunnettu Finnair on pudonnut kauas kärkiryhmästä. Vastaavasti pienimmiltä lentokentiltä lähtevät halpalentoyhtiöt lentävät säntillisesti. Viimeksi Rayanairin lentoni lähti puolituntia etuajassa! Lähtöportti sulkeutui 45 minuuttia ennen lähtöä. Koska kaikki matkustajat olivat jo koneissa ja kone oli valmis, lähdettiin matkaan. Myös perille saavuttiin puolituntia etuajassa.

Vaikka halpalentoyhtiöt visioivat jo seisomapaikoilla varustetuilla lennoilla, on niiden koneissa samalla tavoin tilaa kuin perinteisilläkin lentoyhtiöillä. Finnairilla lienee eräät maailman ahtaimmat penkkivälit.

Kiristyneen kilpailun takia halpalentoyhtiö ei aina ole halvin ratkaisu. Perinteiset lentoyhtiöt ovat joutuneet tarkistamaan hintojaan. Jos on mahdollisuus vaikuttaa lähtö- ja tulopäiväänsä, voi löytää edullisen lennon myös näiden kautta. Valitettavasti kotimaan reiteillä Flying Finnin ajauduttua konkurssiin, Finnair saa nauttia yhä monopoliasemastaan. Lento Ouluun maksaa yhä rutkasti enemmän kuin lento Keski-Eurooppaan.

Lentohintojen vertailuja voi tehdä helposti internetin hakuohjelmia käyttäen. Niiden avulla halvin lento löytyy vaivatta. Helpommalla toki pääsee, kun kävelee matkatoimistoon. Ammattitaitoinen henkilökunta on löytänyt minulle usein vielä halvemman ja paremman vaihtoehdon.